Jul är ingen säsong. Det är en känsla.

..and I just got that loooovin feeelin'

Jag & Jonas klädde granen idag & myste hela helgen,
Ostbricka, must, mys och massa filmer

Började se Survivor USA i Kina ...haha underhållande minst sagt :) puckon folk é



& jag kom på en mysig grej!
Tjejer! Vi kan ha tjej-kväll-Julmiddag!

Här oss mig i veckan, i julskenet vid granen, med ljus på bordet & lite:

image624

  • Prinskorv
  • Köttbullar
  • 2 st Julmust!
  • Julskinka?
  • lax?
  • Ägg
  • Senap
  • Potatis

Vad mer behövs lixom? det är ju inte så svårt steker upp lite saker
...& så har vi alla röda söta kläder på oss!
HaHa Fan va *pussi-nutti gull Kul* vi kommer ha då =D
Jag är PÅ

Ååååååhhhhh JUL


Nu ska jag gå & göra en:

7 Minuters Kola
Det här är vad du behöver:

3 dl socker
3 msk kakao
100 g margarin
1 dl sirap
Ev. två plåtar med bakplåtspapper på

Så här gör du:

Du tar en medelstor kastrull och lägger i alla ingredienser.
Sedan värmer du upp det tills det börjar att koka.
Då sätter du klockan på 7 minuter och väntar...
När 7 minuter har gått tar du en tesked och tar upp lite kola och spolar det i kallt vatten och smaka.
Om du känner massa sockerbitar i låter du det koka i en minut till då smakar du igen på samma sätt och om sockret är borta och kolan stelnar häller du upp det på en plåt med bakplåtspapper på.
Sedan när den har stelnat lite så skär du den i små fyrkanter.
Låt den stelna i frysen om du vill.

*PS: Gör gärna en dubbel sats annars försvinner de så fort!*

..ok gör väl det då Hej Hej ..ok ett till recept.....


För min favorit är ändå:

Lussebullar
  
image625
  

Här kommer ett smarrigt recept

Ingredienser:
Ca 35 st
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 ½ dl socker
½ tsk salt
Ca 17 dl mjöl (Efter behag)

Garnering:
Russin

Pensling:
1 ägg

Gör så här:
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt mjölken i det smälta smöret och värm till fingervärme, 37 grader.
Häll blandningen med mjölken över jästen.
Rör om så att jästen löser sig.
Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.
Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 lussebullar.
Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin.
Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter.
Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 minuter.


Kommentarer
Postat av: Ida

Duvet, sådär just for the record så e jag PÅ.
Ifall du glömmer lixom, jag fixar gubbröran! ^^

2007-11-19 @ 23:21:32
Postat av: Maria

Great! Jag fixar potatis ägg senap måste jag köpa Ingrid prata om baka nå godsaker å så får vi höra med Malin me =D å Vampyra kanske å fler som é på!

2007-11-21 @ 16:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0